Het verschil tussen Trends & Hypes

Johan de WitJohan de Wit6 juni 2018

Je hoort het bijna elke dag wel op het nieuws of in de media, het fenomeen trend. In veel televisieprogramma’s waaronder RTL Boulevard en Shownieuws komt het zelfs al dagelijks aan bod. Ook Social Media en Marketingplatforms strooien er lustig op los als het om ‘trends’ gaat. Zelf krijg ik hier kromme tenen van, omdat dit onbenullige woordje zó vaak in de verkeerde context wordt gebruikt. Hoe weet je nu waar jij als ondernemer op kan inhaken?


Hypes, rages, mode

Vaak zijn zogenoemde ‘trends’ geen trends, maar hypes, rages of mode. Het woord trend wordt naar mijn mening tegenwoordig helaas (te)veel gebruikt. Elke keer wanneer er iets nieuws opduikt wordt het door de media direct bestempeld als trend, toch is dit in de meeste gevallen niet juist. Want een trend is nooit verplicht één product, locatie, houding of iets gerelateerd aan mode. Een hype daarentegen, wel.

Een hype of rage ontstaat doordat een meerderheid van de samenleving fan is van een bepaald product of actie. Denk aan acties als Planking, de Mannequin challenge, een nieuw social media platform (Vero), een dieet, uiterlijke kenmerken, etc. Ook in de modebranche wordt er veel gesproken over (mode)trends, maar ook dit zijn geen trends. Door het aanpassen van een bestaand object, ontstaat er een nieuw product. De modebranche tezamen met grote influencers bepalen dan per jaar wat er ‘trendy’ is en wat niet, dit heeft dus niets met trends te maken.

Pokemon GO
Hype uit 2016: Pokémon GO

Hoe kun je een trend herkennen?

Een trend is een verandering in onze houding, iets dat onze sociale leefomstandigheden en onze manier van leven verandert. Dat klinkt misschien een beetje zweverig, maar dat is het ook – want trends zijn niet tastbaar.

We kunnen trends in 3 categorieën verdelen:

  1. Mega Trends (Lange termijn trends)
    Society Trends: Trends die onze omgeving beïnvloeden.
  2. Macro Trends (Middellange termijn trends)
    Market Trends: Trends die zich op bepaalde markten voordoen.
  3. Micro Trends (Korte termijn trends)
    Consumer Trends: Trends die de consument beïnvloeden.

 

Weersvoorspelling

Trends

Je kunt trends in zekere zin vergelijken met een weersvoorspelling. Hoge en lage drukgebieden beïnvloeden de wolkenstroom, en de wolken genereren regen.  Mega trends zijn hoge- en lage drukgebieden, welke zijn leidend in de maatschappij. De drukgebieden (Mega) resulteren in Macro Trends (wolken) welke Micro Trends veroorzaken (regen).

De Megatrend, ook wel society trend genoemd is niet tastbaar. Het zijn de gevoelens en gedachten van onze samenleving. Hier kun je geen invloed op uitoefenen en kan 10 tot 50 jaar duren.

De Macrotrends zijn de markttendensen en prikkels uit de omgeving. Dit zijn middellange trends welke zo’n 5 tot 10 jaar duren, hier kun je als ondernemer kleine invloed op uitoefenen of op anticiperen.

De Microtrends zijn consumententrends gericht op producten of ontwerpen die voortvloeien uit de overkoepelende trends. Deze trends duren zo’n 0 tot 5 jaar en kun je als ondernemer een zekere invloed op uitoefenen of op anticiperen.


Voorbeeld
Een mooi voorbeeld hiervan is de mobiele telefoon.

Megatrend: Technologisering.

Macrotrend:  Altijd bereikbaar willen zijn.

Microtrend: Mobiele telefoon.

 

Hoe kun je op trends anticiperen? 

Durf vooruit te kijken, hoe ziet jouw onderneming er over 5 of 10 jaar uit? En hoe ziet de consument van die tijd er uit? Is jouw product of dienst tegen die tijd nog relevant, of moet je je business model opnieuw uitvinden? In deze snel veranderende markt is het van belang om te innoveren en je eigen kansen te creëren, anders doet een van jouw concurrenten het namelijk wél. 

 

Consument is de baas

Door de Megatrend Globalisering is het nu mogelijk dat jouw concurrent werkelijk overal ter wereld vandaan kan komen, en dat jouw consument hem ook overal ter wereld kan vinden. De consumenten van tegenwoordig zijn niet alleen meer de koning, maar ook ‘de baas’. Zij bepalen waar ze hun producten kopen, voor welke prijs en via welk kanaal. Kom je consument hierin tegemoet.

 

No story no glory

Wees transparant en zorg dat de boodschap van jouw bedrijf duidelijk naar voren komt met behulp van storytelling. Consumenten willen graag herkend worden, ga in op de problemen van jouw consument zodat ze zich met jouw onderneming kunnen identificeren. Creëer beleving, trek de aandacht van de consument door spannende technologieën, strakke content en design. Wees sociaal, wat zijn de idealen en kernwaarden van jouw onderneming? Communiceer deze met je consumenten!

 

Dus trends zijn onzin?

Nee, als je het kaf van het koren weet te scheiden, zijn de echte trends van groot belang voor de ontwikkeling van jouw onderneming. Maar, neem niet zomaar alle trends voor lief.

 

Wees kritisch en nieuwsgierig

Zie het verschil tussen échte trends en losse hypes of modetrends. Onthoud dat een trend nooit een direct product is, maar een gevoel in de samenleving. Wees kritisch en nieuwsgierig, net als wij! Want trends staan verbonden aan de behoeften en emoties van jouw doelgroep. Er zijn tegenwoordig tal van trends te vinden, maar het volgen van de meest relevante trends speelt hierin een cruciale rol.

 

Zoek de patronen

Kijk altijd eerst naar welke Megatrends er spelen in de samenleving en welke macrotrends van belang zijn in jouw markt, maar vooral voor jouw klant. Als je dit patroon herkent kun je sneller en beter reageren op de behoeften van jouw klanten. Dit wil echt niet zeggen dat je mee hoeft te gaan in elke microtrend, maar begin bij het leren herkennen ervan. Zo kun je vanzelf filteren welke trends relevant zijn voor jouw onderneming en welke niet.

Recente inzichten

Bekijk alle inzichten