Zo verbeter je in één keer het rendement van je AdWords campagne

Johan de WitJohan de Wit31 juli 2018

Stel je voor:

je loopt in een winkelstraat en passeert een kledingwinkel met schitterende etalage. De etalage prachtig gedecoreerd en in het midden zie je een stijlvol kostuum. Donkerblauw, lichte ruit, wit overhemd en een mooi getailleerde pantalon. Die wil je hebben, punt.

Vastberaden om het kostuum te passen loop je naar binnen. Het is vrij druk in de winkel, de verkopers zijn niet beschikbaar. Geen probleem; je zoekt ‘m zelf even op.

Na 2 rondjes door de winkel heb je het kostuum niet kunnen vinden. Bovendien is het tamelijk warm en de lange rij bij de kassa geeft je ook weinig hoop op een fijne shop-ervaring. Teleurgesteld loop je naar buiten, zonder pak, zonder aankoop.

Dit is precies wat online vaak gebeurd. Met name met AdWords campagnes.

Het probleem van veel AdWords campagnes

Eigenaren van websites en webshops investeren flink in de ‘etalage’; een sterke AdWords campagne met sprekende teksten en mooie beloftes.

Maar dan…
In de AdWords advertentie wordt er iets beloofd: laagste prijsgarantie, alles op voorraad, gratis verzending, reactie binnen 5 minuten of welke andere belofte het ook moge zijn.

Het komt vaak voor dat je op de advertentie klikt, en dan niets meer kunt vinden over de beloftes die je gedaan zijn. Artikelen zijn duurder dan in de advertentie wordt aangegeven, artikelen zijn niet op voorraad of er worden toch wél verzendkosten gerekend. Kortom; de inhoud van de pagina komt niet overeen met de inhoud van de advertentie.

Een voorbeeld hiervan kwam ik tegen toen ik zocht naar ‘tuinset kopen’:

adwords-advertentie

€ 51,99, dat lijkt me wel wat.

Waar ik terecht kom is deze pagina:

adwords-rendement-verbeteren

Hoe ver ik ook naar beneden scroll, nergens een tuinset van € 51,99. Wel tuinsets van € 170,99 en € 1.200,99, maar geen € 51,99.

Natuurlijk, de aanbieder heeft een bezoeker binnen gehaald, maar veel bezoekers hebben niet het geduld om op zoek te gaan naar het tuinset van € 51,99 en zijn weg.

Zonde van de klik. Zonde van je budget.

Valt het rendement van jouw AdWords campagne tegen? De kans bestaat dat de AdWords campagne zélf prima is, maar dat het probleem zit in de afstemming met de website.

(overigens een goedmakertje naar VidaXL; na wat zoekwerk kwam ik erachter dat VidaXL ook tuinsets van € 38,99 verkoopt, dus mocht je een goedkoop tuinset willen kopen, je weet ze nu te vinden).

Hoe dit op te lossen?

Niet zo ingewikkeld. Het probleem zit ‘m dus zelfs niet eens in je AdWords campagne zelf.

Stem de inhoud van de AdWords advertentie en de (landings)pagina naadloos op elkaar af. Verplaats je in de bezoeker en zorg ervoor dat alle verwijzingen die je maakt in je advertentie, terug te vinden zijn op de pagina.

Ga je een AdWords campagne maken, of laat je die door een online marketingbureau maken, zorg er dan voor dat dit punt in ieder geval in orde is.

Recente inzichten

Bekijk alle inzichten