Waarom jouw marketingplan moet beginnen met ‘Lieve familie’

Johan de WitJohan de Wit4 maart 2018

Steeds weer merk ik dat marketing een lastig begrip is. Veel mensen verwarren het met reclame, adverteren, spammen en goedkope bedrukte rommel weggeven. Kortom, mensen lastig vallen.

Ook van alle definities op goedbedoelde websites over marketing wordt je niet veel wijzer. Marketing zou gaan over klantgerichtheid, beleving of de 4 P’s. Of 44 P’s, ook die ben ik tegengekomen.

Laten we het aan NIMA vragen, het Nederlands Instituut voor Marketing:

De activiteiten die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen.

Hm… beter, maar nog niet helemaal tevreden.

Wat is marketing dan wel?

Marketing gaat om het bouwen van waardevolle relaties.

Maak een connectie met mensen, luister naar ze, achterhaal wat ze nodig hebben en zorg ervoor dat je iets maakt dat hun verwachtingen overtreft.

Het uitgangspunt ‘waardevolle relatie’ zet veel dingen in perspectief.

In een waardevolle relatie stuur je geen shitload aan vervelende mails en vertel je niet iedere dag hoe geweldig je zelf bent. Ook geef je geen goedkope shit aan mensen die belangrijk voor je zijn.

Wat doe je wel in een waardevolle relatie?

  1. Luisteren, begrijpen
  2. Helpen

Of liever:

  1. Echt luisteren, echt begrijpen
  2. Echt helpen

Dus, moet je doorgaan met adverteren, sturen van klanttevredenheidsonderzoeken, nieuwsbrieven en het weggeven van epicgadgets?

Nee, als je het doet om mensen te overtuigen van jouw geweldige product of “unieke” producteigenschappen (die vaak niet uniek zijn). Doe het je klanten niet aan.

Ja, als je het doet om een connectie te maken met mensen en om ze te helpen bij wat ze nodig hebben.

Misschien zou je het volgende marketingplan moeten beginnen met:

Lieve familie,

Recente inzichten

Bekijk alle inzichten