Wat bedrijven kunnen leren van het WK Voetbal

Johan de WitJohan de Wit19 juni 2018

Business is topsport, en topsport is big business. Nu er dagelijks drie WK-wedstrijden te zien zijn is het niet moeilijk om te kijken naar de overeenkomsten en verschillen tussen ondernemen en topsport, in dit geval voetbal.

In de komende weken gaan we op zoek naar het antwoord op de vraag: wat kunnen we als marketeers en ondernemers leren van voetbalcoaches en voetballers?

Vandaag:

Doel > Strategie > Tactiek > Uitvoering

Spanje en Duitsland zijn naar Rusland gestuurd met het doel: wereldkampioen worden. Landen als Panama en IJsland hebben vermoedelijk een andere doelstelling meegekregen. De poulefase overleven of de kwartfinales halen. Hoe dan ook: er is een meetbaar doel. Een doel als ’niet te erg voor schut staan’ zou – in dat licht – geen geweldig doel zijn.

Het is de taak van de technische staf om een strategie te kiezen om het doel te halen. De strategie kun je zien als ‘het grote plaatje’. Macro-besluiten over het selectiebeleid, de formatie, speelwijze, enz.
Stel je de 11 beste spelers op, of kies je voor 3 vedettes en zet je 8 harde werkers op het veld om ‘het vuile werk’ op te knappen?

Vervolgens is er de tactiek: een gameplan voor iedere wedstrijd. Wat zijn de sterktes en zwaktes van de tegenstander en hoe speel je daarop in? Zet je hoog druk of speel je op de counter? Waar de strategie vaak voor het hele toernooi hetzelfde is, kan de tactiek per wedstrijd verschillen.

Tot slot is er de uitvoering. Na het beginsignaal is het aan de spelers om de gekozen tactiek uit te voeren. Hier komt het aan op een duidelijk beleid, procedures en creativiteit. Daarover meer in het volgende artikel in deze serie. 🙂

Wat kunnen we hier als ondernemers en marketeers van leren?

  1. Formuleer een duidelijk doel: wat wil je bereiken? Schrijf het op en deel het met je team, zodat er geen twijfel bestaat over de koers die je vaart. Daarmee voorkom je dat de helft van het team voor de winst gaat, en de rest van het team het op een gelijkspelletje gooit.
  2. Bedenk en formuleer een strategie die past bij jouw doel. Wil je de strijd winnen met uitmuntende klantenservice, de laagste prijs of het beste product. Je keuze is zeer bepalend voor de opdracht waarmee je jouw spelers het veld in stuurt. En ook hier geldt: deel de gekozen strategie met iedereen die het moet uitvoeren.
  3. Bedenk en beschrijf de tactische beslissingen die passen bij de gekozen strategie. Ga je voor de uitmuntende klantenservice, via welke kanalen ben je dan bereikbaar? Wat wordt de tone-of-voice, wat is de klachtenprocedure en welk mandaat hebben servicemedewerkers?

Zelf aan de slag

Om je doel te bepalen moet je minstens 5 heisessies doen met je team. Om vervolgens je strategie en tactiek te bepalen heb je bakken met geld nodig, moet je stapels guru’s inhuren, minstens 50 boeken lezen en heb je een managementconsultant of marketingbureau nodig om het fancy op papier te zetten. Of niet?

Mijn advies: keep it simple.

Pak een A4-tje en schrijf bovenaan op wat je – someday – bereikt wil hebben met je bedrijf. Daarna vul je de volgende vragen in:

Wie is je klant?

Wat is zijn probleem?

Wat is daarvoor jouw oplossing?

Wat is daarvan het resultaat?

Gebruik de achterkant voor de volgende vragen:

Wat heb je nodig om die oplossing te bieden?

Wat kost dat?

Wat levert het op?

Je zult zien: je hebt nu veel duidelijker inzicht in de strategische keuzes die je moet maken. Maar, niet te vroeg gejuicht, je hebt ongetwijfeld nog vragen. Je hebt een duidelijker beeld, maar mist nog wat concrete acties die je kunt uitvoeren. Je hebt nog niet – net zoals de voetbalcoach – je doel, strategie en tactiek op papier. Maar geen probleem: nodig dan nú een marketingadviseur, coach, collega-ondernemer of buurman uit en vertel je verhaal. De kans is groot dat je hiermee de basis hebt gelegd voor jouw bedrijfsstrategie.

Succes!

Recente inzichten

Bekijk alle inzichten